Cikkeim
NL Café szakértői oldalán megjelent cikkeim:
1. Jóga gyerekeknek?
2. Tehát lehet a gyerekekkel jógázni, de mégis hogyan?
3. “A gyermekjóga nemcsak játék és mese”-jóga sulisokkal
4. Tinijóga
5. Lélek-zet
6. Három légzőgyakorlat
7. Az érintés gyógyító ereje
8. Mandalák Mudrák Mesék Melódiák
9. A Fantázia Fellegén
10. A Szivárvány Ajándéka
11. Ásványok bűvöletében
12. A relaxáció
13. Tévhitek a jógával kapcsolatban
14. Tévhitek a gyermekjógával kapcsolatban
15. Jóga kontra torna
16. Sport, harcművészet vagy Balett?
17. A testtudat –testünk intelligenciája
18. Családi Jóga
19. Jóga a Sóbarlangban
1. Jóga gyerekekenek?
A gyermekjóga egy játékos módszer, amivel gyermekünk testét lelkét, szellemét harmonizálhatjuk, fejleszthetjük, gyógyíthatjuk
Sokan meglepődnek, el sem tudják képzelni, hogy is lehet gyerekekkel jógázni. Gondolom feldereng a szemük előtt 10 lótuszülésben mozdulatlanul üldögélő, légzőgyakorlatokat végző gyermek és hát ez sehogy sem fér a fejükbe… Nos, el lehet hesegetni ezeket a képeket, ugyanis a gyermekjóga egyáltalán nem ilyen : )
Lényege a játék, a mese, a mozgás, minden ami a gyermek lételeme! Az ősi jógagyakorlatokat a gyerekek számára érdekes, izgalmas játékokká, mesékké alakítjuk át, hogy könnyen azonosulhassanak vele.
A jóga természetesen nem csak fizikai gyakorlatokból áll, hisz nem csak fizikai testek vagyunk, lelkünk és tudatunk is nagyon fontos szerepet játszik életünkben, gyermekeink életében. A gyermekjóga átjárja a gyermek lelkét is, megnyugtató, természetközeli képeket, élményeket élhet át, majd a relaxáció alatt egészen megtapasztalhatja a békét és nyugalmat.
A mai gyerekek tudata rettenetesen leterhelt, a gyermekjóga ebben is megpróbál segítségükre sietni. Felébreszti fantáziájukat, felszínre jöhetnek belső képeik, amik nem kívülről betáplált, meséből szedett kész képek, hanem valóban belső világukból fakadnak. A légzőgyakorlatok feltöltik frissességgel gyermekünket, oxigénhez jutnak kis agytekervényeik, ami segít megnövelni agykapacitásukat, így csökkentheti a tanulási nehézségeket.
Koncentrációs, figyelem fejlesztő gyakorlatokat is sokat végzünk az órákon. Ezek szintén segítik őket a tanulásban, iskolai munkavégzésben.
A jóga sokrétű hatását rengeteg játékos pedagógiai eszközzel, drámajátékkal, énekléssel, rajzolással, kreativitással tesszük élővé, élvezhetővé, örömmel telivé. A gyerekek felszabadultan megnyílhatnak és közben részesülhetnek a jóga ősi tudományának minden előnyében.
2. Tehát lehet a gyerekekkel jógázni, de mégis hogyan?
A jógagyakorlatok eredeti szanszkrit nevei mind jelentéssel bírnak és sokszor egy élőlény nevét viselik, ami egy jó lehetőség, hogy különböző növények és állatok bőrébe bújjunk. Két talpunkat összetéve pillangó szárnyakat növesztünk és elrepülünk egy rétre, ahol lekuporodunk kicsi maggá, hogy aztán ezerszínű virággá válhassunk. A gyerekek máris bekapcsolják fantáziájukat és lelkesen választanak egy színt és egy virágfajtát, amivé éppen válni szeretnének. A fiúk imádják a vadállatokat, mint a tigris és az oroszlán, amik szintén egy-egy ősi jógagyakorlatot is takarnak. Oroszlánként tudunk egy jó nagyot kiabálni, hogy kiadhassuk bennragadt feszültségeinket, tigrisként pedig jókat lehet vicsorogni, ami segít az agressziót játékos keretek között kiélni. Aztán akár egy szülinapi bulin is résztvehetünk: kikeverjük a palacsintatésztát, amit aztán a polifoamokba beletekeredve el is készítünk. A szülinapnak persze elengedhetetlen része a torta és a gyertya (egy mindenki által jól ismert jógatartás) meg egy pár színes lufi, ami máris egy remek alkalom a légzőgyakorlatok végzésére.
Ha mindezektől nagyon elfáradtunk, akkor leheveredünk egy pihe-puha gyönyörű ágyra -a gyerekek képzeletében ez sokszor aranyszínű- és kezdőthet a finom relaxáció. Picit segítünk a lábainknak, kezeinknek, testünknek, hogy pihenhessenek, hisz egész nap cipelnek minket, dolgoznak nekünk, így most lehetőségünk van ezt megköszönni nekik. A relaxációban egy kis tündérkének vagy angyalkának – a gyerekek sokszor védőangyalkának hívják…- el is suttogjuk vágyainkat, kéréseinket. Pihenés után egy kis varázsporral bekenjük magunkat, így ébresztjük testünket és jöhet újra a játék! Óra végén mindig hagyunk időt egy kis kötetlen játékra.
Ez a pár gyakorlat csupán ízelítő a rengeteg lehetőség közül, amit a gyermekjóga rejteget gyermekünk számára. Ezt még bővítjük nagymozgásos gyakorlatokkal, maszírozással, szemjógával, mudrákkal (kéztartások), mandalarajzolással és még sokminden mással. Ez a leírás ovis, illetve kisiskolás korú gyerekek órájába ad betekintést, sulisokkal és tinikkel már többet beszélünk anatómiáról, hatásokról, jógafilozófiáról és hosszabb ideig kitartjuk a gyakorlatokat, légzésszinkronra is odafigyelve.
3. A gyermekjóga nem csak játék és mese- azaz haladó felnőtt jóga sulisokkal
Az iskolásoknak hosszú ideig kell egy helyben ülniük, figyelniük kell és sokmindent meg kell jegyezniük. Ez mind leterhelő a számukra hisz nekik még mindig fontos a mozgás, a felszabadult élményszerzés. A sulisjóga mindezt figyelembe véve megadja a gyerekeknek a szabadmozgást, de amellet felkészít, hogy könnyebben tudjanak nekivágni az iskolai nehézségeknek. A játékos koncentrációs feladatok és a jobb és bal agyféltekét összehangoló gyakorlatok nagyon fontosak a számukra, segítenek a fókuszálásban. Ezenkívűl megjelenik a meditáció, ami lehetőséget ad kicsit rendet rakni az agyban felhalmozódott adatok között, kiüríteni a felesleges gondolatokat, emellett amire tényleg szükség van, arra jobban odafigyelni.
A légzésszabályzás is része a sulijógának, nagyon hasznos agyunk és testünk oxigénellátását javítani, hisz megnöveli az agykapacitást és az egész szervezet működését intenzívebbé teszi, emellett viszont nyugtatóan hat az idegrendszerre.
A relaxáció alatt végigvezetjük figyelmünket az egész testünkön, ami fejleszti a testtudatot, ellazít és még az érzelmeinkkel is segít kapcsolatba kerülni. Meg persze egy pár nyugodt perccel ajándékoz meg, ami jól jön a gyerekeket érő rengeteg inger, információ feldolgozásához.
Sok páros gyakorlatot is végzünk velük, amikben nagyon jól érzik magukat, teljesen feloldódnak és ez még a kapcsolatteremtésben is előnyükre válik, főleg szorongóbb gyerekeknél van ennek nagy jelentősége. Azok a gyerekek, akik meg rengeteg felszabadult energiával rendelkeznek szintén le tudják kötni magukat a jógaórán, hisz a sulisokkal már nagy hajlékonyságot vagy erőnlétet igénylő gyakorlatokat is tudunk végezni. Szellemi kapacitásuk is is lekötjük, érdekli őket az ászanák eredeti szanszkrit neve és a test működésébe is kicsit részletesebben belenézünk.
Mindig alkalmazkodunk az órán résztvevő gyerekek képességeihez, igényeihez. A gyermekjóga célja minden gyermekben a benne lévő képességeket, lehetőségeket, erősségeket felszínre hozni, emellett viszont elfogadni, fejleszteni az esetleges nehézségeket testi, lelki és szellemi szinten egyaránt.
4.Tini jóga
A tinijóga órák nagyon változatosak. Velük már lehetőség van hosszabban kitartani a gyakorlatokat és a légzésszinkronra is tudunk figyelni. Egészen olyan a jógaóra, mint egy felnőtt óra, -míg az ovisok és a sulisok még teljesen lazák- a tinik hasonlóan kötöttek, mint a felnőttek, de nagyon hamar fejlődnek, lazulnak. Általában egy jó alapos bemelegítéssel kezdünk, utána szépen sorban jöhetnek az ülő, fekvő, álló ászanák. Ők igénylik a jóga mellett az erősítő gyakorlatokat is, egyre fontosabb számukra testük állapota, megjelenésük. A fejállás, kézállás és ehhez hasonló nehezebb feladatok is nagy kihívást jelentenek és örömmel vetik bele magukat a gyakorlásba.
Lézgőgyakorlatokban már egészen komolyakat is végig tudunk csinálni és érzékelni is szokták jó hatásukat. A masszázst és a relaxációt meg külön kérik, nagyon jól esik számukra egy kicsit kikapcsolódni. Volt tanítványom, aki azt mondta azért jógázik, mert fel tud töltődni, így meg tud küzdeni a hétköznapok nehézségeivel… Szerintem ez jellemző mai világunkra, mennyire igyekszünk a fiatalokból is gyorsan megfáradt felnőtteket gyártani…
Beszélgetünk a jóga alaptanításairól, például a nem ártás elvéről és megpróbáljuk megkeresni, hogy a saját életükben és magukban hol találják meg ezeket. Fontos, hogy ebben az elmélyültebb állapotban megnyílhassanak, hisz általában ők is csak elvárásokat teljesítenek, feladatokat hajtanak végre, a lelkükre nem sokan kíváncsiak…. Ahhoz pedig, hogy egészséges boldog felnőttek lehessenek fontos számukra is néha építő jelleggel kikapcsolódni, rálátni a saját életükre, illetve befelé figyelni egy kicsit, így több esélyük van olyan feladatokba, munkákba kezdeni, amiket tényleg szeretnek, nem csak a külvilág vár el tőlük. Ha valóban kapcsolatba tudnak kerülni saját képességeikkel, erősségeikkel, vágyaikkal nagyobb eséllyel lesznek sikeresek életük során, hisz tudjuk, ha olyan dologba fogunk, ami belülről fakad, annak véghezviteléhez sokkal nagyobb belső erőnk is lesz.
A tinikkel is teret adunk játékra, belső gyermekünk megörzése nagyon fontos, sok nehézségen tud átsegíteni életünk során, ha tudjuk könnyedebben venni a feladatokat. Általában bizalomjátékokat játszunk: csukott szemmel vezetés, dőlés, amelyek segítik a csoportos mukát, az egymásra odafigyelést. Nagyon hálás feladat velük dolgozni és figyelni, ahogy fejlődnek.
5. Lélek-zet
Táplálék nélkül akár egy hónapig, víz nélkül napokig, levegő nélkül pedig csak percekig bírjuk ki.
A kisbaba megszületésénél az első lélegzet jelenti a teljes megérkezést ebbe a világba.
Légzésünk az összekötő kint és bent, külvilág és önmagam, test és lélek között.
Az ember mindezek ellenére nagyon kevés figyelmet fordít a helyes légzés elsajátítására. A nyugati életmódra kifejezetten jellemző a felületes légzés. Tüdőkapacitásunknak csak töredékével élünk, pedig egy jó mély belégzés és kilégzés sok mindenben segíthet. A légzés tisztító ereje test lélek szellem szintjén egyaránt nagyon hatékony.
Testi szinten a szervezet oxigénellátottsága elengedhetetlen egészséges működésünkhöz. A véren keresztül egész testünkbe eljut a friss oxigén (emellett a bőrön keresztül is lélegzünk),így serkentve szerveink működését. A helyes légzés közben használjuk a rekeszizmunkat is amely természetes masszázst ad a belső szerveknek. Immunrendszerünk ellenállóképességét is sokban javíthatjuk.
Lelki szinten is sokat segít a tudatos légzés. Stresszes helyzetekben kifejezetten hajlamosak vagyunk felületesen kapkodni a levegőt, sőt akár vissza is tartani a lélegzetünket, pedig pont ilyenkor lenne szükségünk egy jó mély be és kilégzésre. Tudományos megfigyelések (Dr. Alex Löven) azt is igazolták, hogy pánikbetegség, és egyéb pszichés tünetek is enyhíthetőek a légzés elmélyítésével. Egy kiadós be és kilégzés oldja a szorongást, feszültséget, segít elengedni a felhalmozódott aggodalmakat, félelmeket, javítja hangulatunkat, nyugottabbá válunk.
Szellemi szinten agyunk kapacitása is nagy mértékben függ az agy oxigén-ellátottságától. Közismert, hogy a jó levegő szellemi teljesítő képességünkre is pozitív hatással van. A mély légzéssel is sokat javíthatunk memóriánkon, koncentrációs képességünkön, növelhetjük tisztánlátásunkat, fejleszthetjük értékítéletünket és ez segíthet döntéseink tudatosabb meghozásában is.
A jóga gyakorlatok közben tudatosan lélegezve segíthetünk a levegőnek, hogy a megfelelő helyre áramolhasson testünkben. A légzőgyakorlatok megtanítanak irányítani, szabályozni légzésünket, így tudatosan kialakíthatjuk, ellenőrizhetjük légzési szokásainkat, sokat segítve ezzel önmagunknak.
A gyerekekkel játékos feladatok közepette szintén nagy hangsúlyt fektetünk a légzésre, egyik apuka elmondása szeint 6 éves fia figyelemzavarai erősen javultak 2 hónap jógagyakorlás után.
6. Három légzőgyakorlat:
Gorilla légzés: nagy levegő beszívása a mellkasba és onnan ÁÁÁÁ hanggal engedjük ki a levegőt, miközben finoman ököllel ütögetjük a mellkast. Ha szereti gyermeke a tudományos magyarázatokat lehet neki mondani, hogy ez segít, hogy kitisztuljon a tüdeje és torka. Ha még inkább a mesék hatnak rá, akkor el lehet mesélni, hogy elmennek az állatketbe és megnézik a gorillákat, akik így ütögetik a mellkasukat…
Oroszlán légzés: sarokülésben, belégzésre kezek a vállakhoz, majd kilégzésre előre nyújtjuk a kezeket széttárjuk az újjakat, kinyújtjuk a nyelvünket, miközben egy jó nagyon kiabálunk!:) Ja és bandzyítunk mindeközben… Segít a feszültségek, szorongások elengedésében és, hogy ki merjük kiengedni a hangunkat. A gyerekek nagyon szeretik 🙂
Lufi légzés: guggolásból levegő beszívásra felállás (jusson levegő hasba, mellkasba egyaránt) két karunk oldalsíkban fejünk fölé emelésével. Kilégzésre szzzzzzzzz hangot engedünk ki a szánkon, visszaengedjük a karokat miközben újra leguggolunk. 2-3 végrehajtás után, lehet úgy is csinálni, hogy kilégzésre elrepülünk és hanyatt fekvésbe érkezünk a talajon. Ezután lehet kicsit pihenni, relaxálni, ellazítani az izmokat és esetleg pozitív megerősítéseket gondolni, illetve mondani. Pl: egész testem egészséges…
7. Az érintés gyógyító ereje
Mai rohanó világunkban kevés idő marad a gyengédségre, az érintésre, pedig ez mindannyiunk elemi szükséglete.
A gyermekek kifejezetten igénylik a gyengéd érintéseket, öleléseket, persze csak ha nem szoktak már el tőle teljesen… A gyermekjóga órán teret teremtünk, hogy az érzékelésnek e fajtáját is erősítsük, tudatosítsuk. Az óra elején megmaszírozzuk egész testünket segítve ezzel, hogy felébresszük, figyelmünket önmagunkra irányítsuk. Fontos, hogy a gyermek tudatában legyen saját testének, érzékelje fizikai határait. Sok gyermeknek ez kifejezetten hasznos, például azoknak akiknek mozdulatai kissé koordinálatlanok.
A játékos páros gyakorlatok közben egymással is kapcsolatba kerülnek a gyerekek. Megtapasztalhatják, hogy tudnak együtt dolgozni, segítve egymást, egymásba kapaszkodva, támaszt nyújtva egymásnak, például az egyensúlyi helyzetek kitartásában. Persze ilyenkor sokszor éppen, hogy akadályozzák, akár el is rántják egymást, de ezzel is csak fejlődik testudatuk és tanulják az együttműködést.
Különleges taktilis érzékelés fejlesztő lehet, amikor nem a tenyerünkkel érintünk meg valamit, például a lábújjaink segítségével emelünk fel apró tárgyakat a földről, illetve tudatosítva különböző felületetek keménységét, minőségét, állagát is tanulhatunk a külvilágról és magunkról (például kristály érintése).
Némelyik játék, gyakorlat kifejezetten a finomabb érzékelést segíti, például egy tollpihe segítségével simítjuk meg egymás arcát vagy éppen csukott szemmel körbenülve (meditáció előkészítés) várjuk a pihepuha kiskacsa pusziját. A nagyokkal a bizalomjátákok keretein belül ismerkedünk az érintés, tapintás érzékelésével.
Az órán lehetőség nyílik arra is, hogy törődést kapjanak a gyermekek, példál a relaxáció egy remek alkalom egy kis talpmasszázsra. Az érintés erejével biztonságos teret adhatunk a gyermeknek, akinek -érezve az elfogadó teret-, lehetősége van megnyílni, megosztani gondolatatit, érzéseit.
8. Mandalák, Mudrák, Mesék, Melódiák
A gyermekjóga órákon a testtartások, légzőgyakorlatok, koncentrációs feladatok, relaxáció mellett mással is színesítjük palettánkat. Sokszor rajzolok nekik mandalákat, amiket aztán óra végén együtt kiszínezünk. A nagyokkal közösen rajzolunk, ők maguk készítik el saját mandalájukat. A koncentrikus képek rajzolása és színezése közben a gyermek észrevétlenül gyakorolja az “egyhegyű” koncentrációt, ami segít abban, hogy figyelmét huzamosabb ideig
egy dologra tudja fókuszálni. Gyönyörű rajzok születnek és az sem mellékes, hogy az alkotás már önmagában egy gyógyító folyamat. A mandalák eredetileg szent vallási szimbólumok, amik elkészítése egyfajta meditáció.
A test jógája mellett ujjaink is tudnak jógázni, ezeket a speciális kéztartásokat mudráknak nevezik. Hatásuk az egész szervezetünket, energiánk áramlását jótékonyan befolyásolják. Ujjaink precíz, tudatos mozgatása, irányítása a finommotorikát is fejleszti. A gyerekek nagyon szeretik mert olyan mintha báboznánk az ujjainkkal vagy valamiféle titkos jeleket tanulnánk. Az indiai táncosok mudrákkal egész töténeteket is megjelenítenek.
A megfelelő varázslatos mesék kiválasztására nagy gondot fordítok, hisz nagyon fontos, hogy a gyermek fantáziája is alaposan meg legyen “jógáztatva” (erről részletesebben: A Fantázia Fellegén című cikkemben). A mesékbe interaktívan beleszólhatnak a gyerekek, alakíthatják, megváltoztathatják kimenetelét. Választott meséim csodákba, szépségbe ágyazva titkon valódi értékekre, erényekre, mint a szeretet, tisztelet, bátorság, kitartás motiválnak.
Az órákon felcsendül néha egy-egy dal relaxáció alatt vagy körben ülve vagy épp játék közben. Olyan énekeket keresek, amik valóban szívhez szólóak, nyugtatóan, kellemesen hatnak a gyerekekre. Kutatásaim során leginkább lefordított ősi indián dalokban, musicalek dalaiban és a waldorf-pedagógia énekei között találtam olyan szép dallamokat és mondanivalót, amelyek valóban megérintik a gyermekek lelkét.
A gyermekjóga ilyen kiegészíő eszközökkel is gondoskodik arról, hogy valóban megmozgassa, átjárja a gyermek egész testét, lelkét, szellemét.
9. A fantázia fellegén
A gyermekek fantáziája hihetetlen eleven, csodálatos dolgokat mesélnek nekem. Az órákon mindig adódik alkalom, hogy elmondhassák, ők hogy képzelik a világot.
Az óra elején varázstávcsövünkkel körülnézünk ki mit lát éppen, van aki a Napot, ki a Holdat, Űrhajót, Indiát, vagy éppen Anyát látja. Különböző kisállatokká válunk, például elképzeljük milyen színű szárnyaink lennének, ha pillangók lennénk: rózsaszín, zöld, arany, kék alapon sárga csillagos. A növények világában is körülnézünk, mindenki választhat, hogy milyen virág szeretne lenni, kedvencek a rózsa, kamilla, napraforgó.
Képzeletünket használjuk akkor is amikor különböző járgányokba ülve utazunk mindenfelé: vonatozunk, autózunk, csónakázunk, helikopterbe ülünk. Repülővel egészen a dzsungelig elutazunk, elmesélik milyen a kígyó, hogy repülnek a denevérek, hogy lapulnak a tigrisek. Sőt nem egy gyakorlatot a gyerekek találtak ki az órák folyamán, például ha mondtam egy állatot, ők kitalálták, hogy lehetne azt elmozogni.
Egészen varázslatos helyekre is el szoktak vezetni, Tündéroszágba, Kristálypalotába, manók és varázslók közé. Összeszokottabb csapattal egész meséket is el szoktunk jógázni közösön, ilyenkor közösen szőjük a mese szálait.
Gyermekek és felnőttek számára egyaránt nagyon fontos az a képesség, hogy el tudjunk képzelni dolgokat. Bármi ami aztán később megvalósul, először a gondolat, a képzelet szintjén fogalmazódik meg bennünk. Akár az, milyen otthont szeretnénk, akár az, milyen ruhát, de egészen nagy dolgok is, mint például egy repülő megalkotása is először tervek, gondolatok, elképzelések szintjén rajzolódik ki. Nagyon fontos, hogy ezt a képességet ápoljuk, hogy önbizalmát segítsük a gyermeknek, hogy merjen képzelődni, megálmodni dolgokat és el merje hinni, hogy képes a megvalósításra. Persze sokszor félnek a szülők, amikor a gyermekek egészen “meredek” elképzelésekkel állnak elő… Ijedség helyett, segítenünk kell gyermekünket, hogy megtalálja a módját, hogy elképzeléseit hogyan alakítsa át a megvalósítás szintjére, hogyan “hozza le a földre”.
Elfolytani gyermekünk fantáziáját semmiképp sem érdemes, hiszen honnan tudhatnánk nem-e a jövő nagy tudósa vagy éppen mesemondója áll előttünk…
10. A Szivárvány Ajándéka
A jógaórán néha egész meséket is eljógázunk a gyerekekkel.
“Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kicsi pillangó (két tap össze, pillangó szárnyakat növesztünk – Baddha kónászana). Nagyon szomorú volt szegény, mert szürkék voltak a szárnyai. Elhatározta, hogy elrepül a Szivárványhoz szerencsét próbálni, hátha kaphat tőle gyönyörű színeket. Hosszú út várt rá. Keresztül kellet repülnie az Óperenciás Tenger felett (nyújtott ülésben előrehajolunk, így válunk mi is kicsi vízcseppekké – Pashcsimóttánászana), aminek a közepén magasodott, az óriási Üveghegy (nyújtott kézzel lábbal támaszkodunk a talajon, heggyé alakulunk – Adhó mukha shvánászana). Felrepült a tetejére, ott találta az Égig Érő Fát (állva egyik talp a combhoz, kezeket nyújtva tenyérrel össze a magasba fát formázunk- Vriksászana). A pillangó repült-repült kitartóan. Elérte a Fa tetejét és ott meglátta a Kristály Kastélyt amiben a Szivárvány Tündér lakott. Hét kígyó (hason mellkas emeléssel válunk mi is kobrává – Bhudzsangászana), hét oroszlán (térdelőülés, kar előrenyújt, nagy oroszlánkiáltás – Szimhászana) és hét sas ( állva egyik kéz a másikra, egyik láb a másikra tekeredik – Garudászana) őrizte a bejáratot, de a kis pillangó nagyon bátor volt, átjutott minden akadályon. A Tündér elvezette a Szivárványhoz, ő pedig boldogan adott a pillangónak csodás színeiből. A kicsi pillangó megmerítette szárnyait (háton fekve lábnyújtva az ég felé jobbra, balra mozgat – Dzsathara parivartanászana) minden színben, megköszönte az ajándékot, mélyen meghajolt és boldogan indult haza. Szárnyai innentől kezdve a szívárvány színeit szórták szét amerre csak repült.”
11. Ásványok bűvöletében
A gyerekek ösztönösen vonzódnak a természethez. Szeretnek gesztenyét gyűjteni, leheveredni a fűbe, játszani a folyómenti homokban. Ugyanilyen természetes a vonzalmuk az ásványok felé is.
Egyszerű kavicsokat is előszeretettel gyűjtenek, de a színes ásványok kifejezetten lekötik érdeklődésüket. Nem egy gyermeket ismerek, aki kiskora óta gyűjti az ásványokat, születésnapjára sem kér egyebet csak egy újabb “kincset”. Olyan gyermekkel is beszélgettem már, aki meglepően sokat is tud egy-egy ásvány történetéről, hatásairól.
Az ásványok rendkívűl jó hatással vannak ránk. Azontúl, hogy gyönyörűek, energetikai szinten tisztítóak, harmonizálóak, gyógyulásunkat is segítik. Nem egy gyógyászat használja a bennük rejlő lehetőségeket.
Mindezek miatt és természetesen saját vonzódásom miatt döntöttem úgy, hogy ha szeretném meglepni a gyerekeket kis csiszolt marokköveket ajándékozok nekik. A picik mindig ámulva csodálják őket, a nagyok pedig érdeklődve kérdezgetnek hatásaikról. Akit mélyebben is érdekel annak szívesen készítek ásvány karkötőt ( https://csudajoga.wordpress.com/csakra-asvanyok/ ), hiszen ékszerként is csodaszépek.
Egy-egy ásvány hatásáról rengeteg információt lehet találni az interneten. Aki nem hiszi, járjon utána 🙂
12. A relaxáció
A jóga elengedhetetlen része a relaxáció.
A relaxáció alatt időt hagyunk magunknak arra, hogy az energetikai hatások is érvényesülhessenek.
Egész testünk tudatos ellazítása mellett lelkünk és tudatunk is elcsendesedhet. Figyelmünket végigvezetjük egész testünkön ezzel segítjük feltöltődését friss energiával. Könnyed, felszabadult érzést ad, mintha egy kis időre sikerülne minden terhet és fájdalmat elengedni, amit a test és a lélek hordoz. Lehetőség, hogy elengedve a fáradt, elhasznált életerőt, helyet adjunk a gyógyító energiáknak, megnyíljunk előttük és beengedjük őket.
A gyerekek nagyon szeretik a relaxációt, külön kérik, várják már sokszor az óra elejétől kezdve.
Van olyan gyermek, aki nagyon könnyen kikapcsol, ellazul benne, másoknak viszont több idő kell, hogy lecsillapodjanak izgő-mozgó testrészei. Szeretik ha kellemes, nyugodt környezetet teremtünk, lekapcsoljuk a lámpákat, gyertyát gyújtunk, kényelmesen betakaróznak.
Képzeletünk segítségét hívjuk a mélyebb ellazuláshoz. Pihenő kistigrisként szoktunk kellemesen belesüppedni a finom meleg homokba, vagy varázsbuborékban lepihenünk egy felhőn, vagy csodaszép pihepuha ágyban lazítunk. Segítünk egész testünknek, hogy kipihenhesse magát, hisz egész nap visznek lábaink, dolgoznak kezeink, dobog szívünk, mozog szemünk, szánk, minden kis apró porcikánk segít nekünk, hogy élhessünk, eljött hát az idő, hogy mi is segítsünk nekik pihenni egy kicsit, megköszönve ezzel fáradozásaikat.
A kicsiknek sokszor énekelek egy kellemes, nyugtató dalt vagy mesélek egy szép mesét. Sorba melléjük ülök és mindenki kap egy kis talpmasszázst. Varázsport szórok kis tenyereikbe, amivel a relaxáció végén egész testüket bedörzsölik, hogy bármerre csak járnak mindig csodaszép dolgok történjenek velük.
A nagyokkal tudatunk lecsendesítése után választunk egy dolgot, ami fontos jelen életünkben és teljes figyelmünket erre fordítva gyakoroljuk az önmegerősítés fontosságát. Magam is meglepődtem mennyire fontos a tinik számára is ez az elmélyülés, kikapcsolódás, feltöltődés. Az ő szavaikkal élve: ez olyan jó!
13. Tévhitek a jógával kapcsolatban
„A jóga egy szigorú erőltetett rendszer, amire csak néhányan képesek és csak a beavatottak tapasztalhatják meg…”
A jóga mindenki számára elérhető, bármilyen állapotban, korosztályban el lehet kezdeni, elsősorban a tudatra hat, a testi jótékony hatások csak részei a jóga komplex eredményeinek! Persze a fejlődés elkerülhetetlen és el lehet jutni nagyon magas szintekre akár lelki, szellemi, akár testi téren, de a jóga lényege nem ez! A jóga szó jelentése egység –egység önmagammal és a teljességgel. Ha ezt az egységet valami jövőbeli tökéletes állapotban keressük, akkor pont a szó lényegét nem értjük, ebben a pillanatban éppen így vagyunk tökéletesek, ahogy vagyunk és lépésről-lépésre elindulhatuk a fejlődés útján. Mindenki tud jógázni és folyamatosan fejlődni!
„A jóga akrobatikus mutatvány…”
A jóga lényege nem a magamutogatás, hanem a befelé fordulás, önmagunkban elmélyedés és ha kapcsolatba kerülünk önmagunkkal, elfogadjuk jelenlegi állapotunkat, elindulhat a fejlődés, szembenézhetünk félelmeinkkel és elengedhetjük őket. Folyamatosan megfigyeljük , megismerjük az érzelmi, szellemi, fizikai, határainkat és lépésről-lépésre, légzésről-légzésre tágítjuk, elfogadva, szeretve, tisztelve azt, ahol éppen most tartunk. Persze el lehet érni akrobatikus eredményeket, de belső lelki és szellemi fejlődés nélkül nem jógáról beszélünk.
„ A jóga csak testi gyakorlatok sorozata…”
A fizikai szinten túl, sok más hatása is van a jógának.
Segít a túlgondolkodás, agyalás helyett kicsit odafigyelni a testünk jelzéseire, adottságainkra, ösztöneinkre, mindezt harmonizálva a tisztán gondolkodással. Segít elengedni régi mintákat -melyek már nem szolgálnak minket, csak megszokásból csináljuk- és ezáltal helyet adni újaknak. Segít, hogy amin annyit gondolkodunk, azt meg is éljük, hogy aggodalmainkat el tudjuk engeni, hogy szembe tudjunk nézni problémáink valódi gyökerével, hogy erőt gyűjtve le tudjuk dönteni a falainkat és közelebb engedjük magunkat az egység érzés, a boldogság, a teljesség felé. Segít, hogy tiszta figyelemmel jelen legyünk, ki tudjuk fejezni érzéseinket, fel tudjuk ismerni valódi szükségleteinket és meg tudjuk fogalmazni kéréseinket. Önmagadat megerősítve lehetsz mások segítségére is…
„A jóga egy természetellenes, erőltetett módszer…”
Ha valóban teljesen el tudsz lazulni egy-egy jógaászana kitartása közben, megérezheted, hogy ez nem is valami természetellenes állapot, hanem akár teljesen kényelmes is lehet, bármilyen kitekert állapotban is legyél. Megérezheted, ahogy szabadon tud áramolni az energia, olyan testterületeken is, ahol a bemerevedett tartás (pl. ülőmunka) miatt, a hétköznapokban elakad. Ha nem ezt érzed, akkor valószínüleg túlfeszítetted magad, figyelmen kívűl hagyva a természetes határaidat. Ha megfigyeljük, megérezzük és elfogadjuk az épp aktuális határainkat (ez hangulattól is függhet…) és apránként tágítjuk csak tovább, nem történhet túlerőltetés. A gyakorlatok kitartása nem egy kimerevedett, befeszült állapot. Ez egy lehetőség, hogy kitarts egy-egy helyzet mellett és megértsd, megérezd, hogy hat rád, milyen érzések, energiák tudnak egy-egy helyzetben, szabadon áramolni benned.
14. Tévhitek a gyermekjógával kapcsolatban
„A jóga egy túl szigorú rendszer a gyerekeknek…”
Ha a gyerekeket folyamatosan külső elvárásokhoz igazítjuk –hogy álljon, hogy beszéljen, hogy viselkedjen-, nincs lehetőségünk kapcsolatba kerülni az ő természetes lényével és tőle is elvesszük a lehetőséget, hogy megismerje önmagát -adottságait, képességeit, lehetőségeit-, amire a jóga valójában hivatott. Ha állandóan valami külső tökéletesség mintának igyekszünk megfeleltetni nincs lehetőségük megismerni önmagukat, a bennük rejlő lehetőségeket, csodákat.
Emellet persze fontos a külső minta, fejlesztés, de nem szem elől tévesztve a gyermek alapvető természetét…
Ezeket az alapelveket figyelembe véve a gyermekjóga a jóga jótékony hatásait tudatosan fordítja le a gyerekek nyelvére, tudatosan használ segítő pedagógiai eszközöket, minden korosztály szükségletei szerint. Nem erőszakosan kényszerítí bele a gyerekeket tartásokban, megterhelő légzőgyakorlatokba… Ha bárhol mégis ezt tapasztalnánk az a jóga egyik legalapvetőbb tanításával: az “ahimsa” -val (nem ártás elve) ütközne!
„A jóga túl merev a gyereknek…”
A gyermekjóga nem egy merev dolog, tele van élettel, játékossággal. Ha gyermekekkel jógázunk alapvető fontosságú, hogy felmérjük a jelenlévő gyerekek korosztályát, adottságait, szükségleteit. Ovisokkal nem egyetemi dialógusokat fogunk folytatni, hanem mesélünk, játszunk!
„A jóga kiszakítja a gyermeket a hétköznapi élet realitásából…”
A jóga nem elvisz a hétköznapi életből valami elszállt, szellemi magasságokba, épp ellenkezőleg segít megérkezni ide a Földre, a testedbe, segít legyökerezni és növekedésnek indulni. Testi, lelki, szellemi szinten. Tudatmódosult, ellszállt állapotban sem ér haza a gyermek egy jógaóráról. A jóga nem eltávolít a jelenből, nem egy absztrakt világba repíti el a gyermeket, hanem segít megérkezni az itt és mostba. Azonosulni saját testével, tudatosan használni, felismerni az adottságait, lehetőségeit és megélni az életet, nem ellene menni. Emellet szellemi és lelki képességeit is erősíti.
„A jóga ugyanolyan, mint bármilyen más torna óra…”
Ezt a témát a „Jóga kontra torna” című cikkben kifejtem, de fontosnak tartottam itt is felsorolni, mert ezzel a hozzáállással sokszor találkozom.
15. Jóga kontra torna
A jóga egy komplex tudomány, amit ha felületesen vizsgálunk nézhetjük csak tornagyakorlatok sorozatának. Ha viszont egy kicsit mélyebben belekukkantunk felfedezzük, hogy ez egy tökéletesen felépített rendszer, ahol minden egyes gyakorlatnak jelentősége van, a fizikai testen túl hatnak az érzelmi és a szellemi fejlődésünkre is. A fizikai testgyakorlatokon túl, még rengeteg eszközzel szolgál a jóga számunkra.
A jóga azon a megfigyelésen alapul, hogy a test fejlesztésén keresztűl az ember egész lényére hatással lehetünk, ezt kiegészítve a meditáció, relaxáció, légzésszabályozás gyakorlataival csodálatos eredményeket érhetünk el. A jóga hozzásegít minket ahhoz, hogy a bennünk lévő testi, lelki, szellemi képességeket, lehetőségeket a felszínre hozzuk. A fizikai tartások, melyek testi szinten erősítik az izmokat, alaposan átnyújtják a testet, fokozzák vérellátását, egyben lelki és szellemi erőket is ébresztenek: belső erő, rugalmasság, tettrekészség. Megnő a test védekezőképessége, idegrendszerünk is erősödik, ami szintén lelki és szellemi szinten is nagyobb teljesítményre ad lehetőséget. Gyakorlatai fejlesztik az egyensúlyérzéket és a koordinációs képességet, ami hat belső egyensúlyunkra, irányítási képességünkre is.
Sok gyermek nincs tudatában mozdulatainak, sokszor hadonásznak vagy épp ellenkezőleg egy-egy testrészt kevésbé mozgatnak. A jóga alapvetően segít jobban belakni a testünket így tudatosan használni azt céljaink elérésére. Segítségével összehangolhatjuk akaratunkat és cselekedeteinket. A meditáció, relaxáció és még a légzés tudatosítása is segít gyermekünknek, hogy kicsit befelé figyelhessen és a felszínre jöhessenek valódi, nem a külvilág (tv, állandó elvárások) által befolyásolt vágyai, kapcsolatba kerülhet saját akaratával. Ez nem azt jelenti, hogy ellenáll a külvilág kéréseinek, sőt teljesítménye megnőhet, szorongása oldóthat, kítűnően tud kifelé teljesíteni, eközben mégis tudatosan tud lépéseket tenni saját céljai felé. Ha már harmóniába került lelke és testét is irányítása alá fogta, a koncentrációs gyakorlatok segítenek, hogy vágyait, akaratát tudatos összpontosítással meg tudja valósítani a fizikai világban.
A jógának része az erkölcsi nevelés is, egyik legerősebb tanítása a nem ártás elve, az egymásra odafigyelést is nagyon kihangsúlyozzuk az órákon, illetve tanuljuk a türelmet is. A jógával megkapjuk a megfelelő eszközöket képességeink megismeréséhez, elfogadásához, fejlesztéséhez, saját akaratunk, célunk megvalósításához, ezek végrehajtása közben mégsem gázolunk át senkin, másokra is tisztelettel odafigyelünk.
Tehát a testi hatásokon túl lelki, szellemi erőket is felébresztünk a gyermekben, amelyek hozzásegítik őt egy minőségi, tudatos élethez.
Mindezek mellett nem vonom kétségbe a testnevelés fontosságát és tisztelem tapasztalatait, eredményeit, azt szerettem volna csak érzékeltetni mi mást adhat még a jóga a torna hatásain túl.
16. Sport, harcművészet vagy Balett?
A jóga egy nagyon átfogó, kiterjedt rendszer,ami bármilyen mozgásnak alapja lehet.
Meglepően tapasztalhatjuk, hogy a jóga ismeretetőjegyeit rengeteg mozgásformában felfedezhetjük. A különböző modern mozgásterápiák eszközei kísértetiesen hasonlítanak a jóga gyakorlataira. A legújabb kutatások, tudományos, orvosi megfigyelések akaratlanul is igazolják a jóga ősi tudásását. Hosszútávon gondolkozó táncosok, akik nem szeretnék tönkretenni az izületeiket (vagy lelkileg kiégni), hanem valami testbarátabb irányt keresnek szintén közelítenek a jóga tanításaihoz. A kortárs technikák is merítenek a jóga bölcsességéből, nem véletlenül jött létre például a “jógatánc” sem.
A kislányok szeretnének “balettosak” lenni, de a szülők sokszor félnek tőle, hogy esetleg a korai túlfeszítés vagy a bamutatókra készülés stressze elveheti a gyermek kedvét (kivéve akiét ez hozza meg :). Aki szeretné, hogy gyermeke hajlékony legyen, esetleg szeretné, hogy a táncban később eredményeket érjen el, annak is érdemes lehet jógával kezdeni. A jógaórán -főleg ha sok a kislány- sokszor játszunk balettosat, táncosat. Megkapja azt az alapot, amire szüksége van ahhoz, hogy ha komolyan gondolja a későbbeikben nyugodtan választhasson magának táncos különórát, akár balett, akár valamilyen kortárs irányban.
Sokszor azt gondolják, hogy a jóga lányos dolog, de szerencsére egyre több fiú is jár, sőt van olyan, hogy csak fiúk vannak az órámon. A fiúkat viszont ritkán érdekli a balett és a tánc. Nekik sokkal izgalmasabb a sport vagy a harc… Számukra is megfelelő alapot adhat a jóga, hisz az erősítő, nyújtó, lazító gyakorlatok bármilyen sprothoz jó felkészítők, vagy kiegészítők. A tudatos légzés elsajátítása is elengedhetetlen hosszú távon bármilyen aktív mozgást is végezzen az ember. Emellett a jóga a koncentráltságra, fókuszáltságra, kitartásra is nevel, ami a sportban vagy a harcművészetekben is nagyon fontos. A harcos pózban például tudatosan eljátszuk milyen lehet bátor harcosnak lenni, aki mer szembeszállni a nehézségekkel. Mindemellett viszont a tisztelet is fontos része a jóga tanításainak, amivel megtanulja a gyermek, hogy nem egymás legyőzése vagy “szétverése” a cél…
17. Testtudat- Testünk intelligenciája
„A mozgás segít saját falaink, határaink ledöntésében és magtapasztalhatjuk, hogy a mozgás, maga az élet.”
A test emlékezete hihetetlen módon képes tárolni az összes információt ami valaha is történt velünk (minedenki jól ismeri manapság, ahogy a számítógép billentyűzetét nyomogatva -némi gyakorlat után- magától megtalálják ujjaink a gombokat).
Tudatalatt testünk folyamatosan reagál a körülöttünk és bennünk zajló folyamatokra. Bizonyos eseményektől- még csak a gondolatuktól is- összeszorul a gyomrunk, másoktól gyorsabban ver a szívünk, vagy szaporábban vesszük a levegőt. Ha odafigyelünk testünk intelligenciájára, hihetetlen dolgokat tud nekünk mutani, tanítani. Egy csodálatos rendszer, amely önmagától működik, ver a szívünk az akaratunk nélkül, lélegzünk autómatikusan, de ha még plussz figyelmet is szentelünk ennek a tökélettességnek rengeteget tudunk neki segíteni, hogy még hatékonyabban működhessen. Ha megtanulunk teljesen összekapcsolódni a testünkben zajló folyamatokkal és tudatosítani tudjuk őket, akár annyira is megtanulhatjuk irányítani, hogy még a szívünket is megállíthatjuk tudatosan, persze nem ez a rövidtávú cél.
Ha jól belegondolunk, agyunk is csak egy testrész….. mégis óriási dolgokra képes, amiknek még csak a felét sem használjuk ki. Rengeteg minden, ami most körülvesz minket (eszközök, tárgyak, épületek, háborúk…), először az agyunkban születtek meg, utána került sor a megalkotásra. Hová is fejlődhetne az emberiség, ha a benne rejlő összes lehetőséget 100%-ban megismerné és építően használná fel, nem rombolóan…
A valódi intelligencia képessé tesz minket az állandó változáshoz -ami maga az élet- alkalmazkodni, a lehető legjobbat kihozni minden pillanatban és a lehető legszeretetteljesebbet.
Nem az adatfelhalmozás, hanem a megtapasztalt élmények azok, amik valóban fejlesztőek egész lényünkre. Átélt megélt élmények, amiket a testmemória is tárol. Valódi tudás, ami a kellő pillanatban a feszínre emelkedhet. A tanultak, olvasottak csak segíthetnek rendszerezni tapasztalatainkat, különben csak üres adatok.
A jóga segít ezzel a hihetetlen intelligens rendszerrel, a testtünkkel valóban kapcsolatba kerülni és ha már feltérképeztük, képesek leszünk együttműködni vele, meghallani üzeneteit, illetve irányításunk alá vonni, amikor szükségünk van rá. A jóga tökéletes összekötő a lelki, szellemi és a fizikai (anyagi) világ között, az érzelmek, a gondolkodás és a cselekvés között teremt harmóniát. Az elméleti tudást gyakorlati megvalósítássá alakítja.
18. Családi Jóga
A családi jógaórákon rész vehetünk családunk valamely tagjával, vagy akár az egész pereputty együtt!
Kisgyermekesekkel nagyon sokat játszunk, énekelünk, mesélünk, mindeközben persze folyamatosan mozgunk. Felszabadultan részesülhetünk a jóga jótékony hatásaiból test, szellem, lélek szintjén egyaránt. Észrevétlenül átmozgatjuk az egész testet, mélyítjük a bizalmat, megtanulunk egymásra figyelni, miközben a játékban mindketten megtaláljuk a magunk örömét. Látva gyermekünk nyitottságát, felszabadultságát, bennünk is aktiválódhat a belső a gyermek, aki alig várja, hogy játszhasson egy kicsit. Az egész órán fontos szerepe van az érintés gyógyító erejének, például maszírozásnál, illetve sok gyakorlat közben az ölünkben is lehet gyermekünk. A relaxáció alatt együtt elcsendesedünk, a kicsik odabújhatnak szüleikhez, ebben a meghitt környezetben sokszor az örökmozgó gyermekek is teljesen megnyugszanak. A családi jóga mindemellett egy remek alkalom lehet kicsit szorongósabb, zárkózottabb gyermekek számára is, hogy szülei biztonságos jelenlétében kapcsolódhasson másokhoz.
A nagyobb gyerekek sokszor már vágynak arra, hogy őket is “emberszámba” vegyék, véleményük, szükségleteik ugyanolyan fontosak legyenek, mint szüleiké. Velük az órák, már egész felnőttesek, persze a humor innen sem hiányzik. Az a tapasztalatom, hogy a mai gyerekek nagyon otthonosan érzik magukat a jóga világában, sokszor szüleiknél is komolyabban veszik. A jóga egész tárházából merítünk elemeket: ászanázunk, légző és koncentrációs gyakorlatokat végzünk, szem jógázunk, mudrázunk, relaxálunk, meditálunk…. Velük lehetőség van arra is, hogy a gyakorlatokat párban végezzük, akár tesóval, akár szülővel. Az
együtt dolgozás, alkotás, valami közös létrehozása sokszor alapvetően jó hatással van a kapcsolatokra. Ebben az oldótt, amellet mégis elmélyült környezetben lehetőség van valóban szeretetteljesen együtt lenni.
19. Jóga a Sóbarlangban
Egyszerre sóterápia és jóga!
Felnőtt és gyermek jógaórák Budaörsön a Himalája Sóbarlangban.
Varázslatos környezetben jógázhatsz és a jóga áldásos hatásai mellett -melyekről sokat olvashatsz korábbi cikkeimben- a sóterápia előnyeivel is gazdagodhatsz.
A sóterápia kifejezetten előnyös asztmás tünetekkel rendelkezők számára, illetve bármiféle légúti megbetegedés esetén. Növeli a vér mennyiségét és így a vérrel szállított oxigén még inkább segít immunrendszerünk egészségesen tartásában. Természetes antioxidánsként segít eltávolítani a toxikus salakanyagokat. Megelőzi a túlzott elsavasodást is a testben. Alvászavarok esetén is ajánlott természetes altató. Cukorbetegeknél segít a vércukor szintet egyensúlyban tartani és csökkenti az inzulin szükségletet. Izomrendszerünkre is jó hatással van, az izomgörcsöket is megakadályozza.
A fizikai jó hatások mellett még érzelmi kiegyensúlyozó hatása is van. Idegrendszerünket is nyugtatja, segíti a sejtek közötti információ áramlást. Közérzetünk is javulhat, mivel szerepet játszik a szerotonin-melatonin szint fenntartásában, melyek szabályozzák közérzetünket, akár pozitív gondolatainkat, önbizalmunkat is.
Szeretettel várunk közös jógázásra ebben a csodálatos környezetben!